TÖNKÖLYBÚZA

Hatásos általános gyengeség, erőtlenség, fáradtság, B-vitamin-hiány, töredezett haj és köröm, gyenge kötőszövetek, renyhe bélműködés, reumatikus panaszok és a vér magas lipidértéke esetén.


A tönkölybúza (Triticum spelta) az egyik legrégebbi búzafajta, már a bronzkorban is termesztették. Az ókorban erőt adó gabonaként tartották számon, ez volt a gladiátorok és a katonák étrendjének egyik alappillére, még a Biblia is említést tesz róla. A híres középkori gyógyító, Bingeni szent Hildegárd a tönkölybúzát tartotta a legegészségesebbnek minden étel közül. A 19. században azután a tönkölybúzát felváltotta a búza, melyet könnyebb termeszteni és több termést hoz. Manapság szerencsére egyre általánosabb az a tendencia, hogy "térjünk vissza a természethez, bízzunk a természet gyógyító erejében", így azután ezt a kivételesen értékes gabonafélét újra kegyeinkbe fogadjuk, újra felfedezzük a konyhában és gyógyászati célokra is. Erős héjának köszönhetően, amely jól védi a magot az atmoszferikus szennyeződésektől (még a radioaktív sugárzástól is), a tönkölybúzának magas a tápértéke. Fehérjékben és kovasavban gazdag. Ezenkívül rengeteg ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaz. Ennek eredményeként leginkább bélproblémák és reumatikus megbetegedések esetén nyújt segítséget.

MINDEN FORMÁJÁBAN HASZNOS - Tönkölybúzát a bioboltokban vehetünk, egész magvak, dara (tönkölybúza dara, tönkölybúza kása) vagy liszt formájában. A tönkölybúza-lisztet, amelyet gyakran vegyítenek más lisztekkel, az egészséges, teljes kiőrlésű pékáruhoz használják. A zöld tönkölybúza, amelyet az érettség első, úgynevezett "tejes" szakaszában szednek le és szárítanak ki, több vitamin és ásványi anyagot tartalmaz, sőt finomabb is, mint az érett tönkölybúza.




Gyógyító hatás: A tönkölybúza annak köszönheti egészségügyi szempontból jelentős értékét, hogy egyenlő arányban vannak benne jelen a táp- és a hatóanyagok. Erősíti a szervezet védekezőképességét, emiatt szívesen készítenek belőle ételt betegeknek. Ballasztanyag-tartalmának köszönhetően élénkíti a bélműködést, és segít a vér lipidszintjének felborulása esetén. A ballasztanyagok megkötik a nemkívánatos vegyületeket, és eltávolítják azokat a szervezetből. A tönkölybúzában található kovasav erősíti a kötő- és támasztószöveteket, ruganyossá teszi a bőrt, a hajat és a körmöt.Emellett a koncentrációra is kedvező hatást gyakorol.


HATÓANYAGOK

100 g tönkölybúzamag átlagosan 11,6 g fehérjét tartalmaz. Zsírból 2,7 g (nagyon sok, a szív számára szükséges telítetlen zsírsav), szénhidrátból 61,4 g ballasztanyagból 8,8 g van benne, emellett 3 mg magnéziumot, 447 mg ként, 22 mg kalciumot, 130 mg magnéziumot, 4, 2 mg vasat is tartalmaz, illetve olyan nyomelemeket, mint a szilícium, a foszfor és a fluor. Található még benne 0,3 mg B1-vitamin, 0,1 mg B2-vitamin, 0,3 mg B6-vitamin és 1,5 mg niacin. 100 g tönkölybúzamag nagyjából 330 kcal energiát tartalmaz.

A tönkölykávé szabályozza a bélműködést - Bingeni Szent Hildegárd olyan italként ajánlotta a tönkölykávét, amely bármely napszakban fogyasztható, de főleg reggelire ajánlott. Semlegesíti a belek baktériumflóráját, hasmenés és szorulás esetén is szabályozza a bélműködést. A kávét magunk is előállíthatjuk, de bioélelmiszert forgalmazó boltokban készen is kapható.

Tönkölyszeletek reuma ellen - Reumatikus megbetegedések esetén vissza kell fognunk a húsfogyasztást. A tönkölybúzából készült ételek segítségével könnyebb lemondani az állati fehérjéről. A beáztatott és megfőzött tönkölymagokból vagy a zöld tönkölybúzából remek rántott szeletet készíthetünk, amely kiválóan helyettesíti a húst, és ízletes is.

ÉRDEMES TUDNI - Ha egy párnát megtöltünk tönkölybúzával, az segíthet alvászavarok és fejfájás esetén. A rugalmas párnatöltet alkalmazkodik a fej mozgásához, és tartja a nyakat.

ALKALMAZÁS

Tönkölykávé

  • 4 rész finoman pörkölt tönkölymag (az ízért)
  • 1 rész erősen pörkölt tönkölymag (a színért)

Keverjük össze a kétféle pörkölésű tönkölyt, és s2 evőkanálnyit főzzünk 5 percig 1 liter vízben. Szűrjük le, keverjünk hozzá 1 kanál pörkölt magot, és éjaszkára áztassuk be 1 liter vízbe. Másnap reggel főzzük 3 percig, és adjunk hozzá egy újabb kanál pörkölt magot. 3-5 alkalommal ismételjük meg a folyamatot. A kávét tartsuk a hűtőben. Végül ízesítsük cukorral és tejjel, és fogyasszuk reggelire.

Kneipp atya erősítő levese
1 adaghoz:

  • 3 kanál tönkölykenyér-morzsa
  • 2,5 dl húsleves

Az erősítő leves elkészítéséhez a tönkölykenyér morzsájára van szükség. Nagyobb mennyiségű tönkölykenyeret vágjunk kis darabokra, és 80°C-os sütő lapjára helyezve szárítsuk ki. ezután daráljuk apróra, és töltsük jól záródó edénybe. Az erősítő leves készítéséhez használjuk amegadott mennyiségű morzsát. A szokásos módon főzzünk húsleves alternatívájaként a tejet ajánlja. A kásalevesekhez, a pörköltekhez és más ételekhez tönkölybúzadarát is vehetünk.

***********

Megjegyzések

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

111

lap tetejére

222

lap tetejére

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

CITROMFŰ TEA

FEKETE KÖMÉNY - Nigella sativa

HÁZI KENDER - Cannabis sativa

GYÓGYÍTÓ VIRÁGOK