SZÓJABAB

Hatásos magas vérzsírszint és tehéntej-allergia esetén; fogyasztása javasolt vegetáriánusok számára, illetve az étrend fehérjetartalmának növelésére.

Fotó: mindmegette.hu

A hüvelyes növények családjába tartozó szójababot már háromezer évvel ezelőtt termesztették Japánban, Koreában, Kínában és Mandzsúriában. Napjainkban az egyik legfontosabb éelmiszernövény, és belőle állítják elő a világon legtöbb olajat. A szójából emellett készül szójatej, -sajt (vagyis miszó, tofu, tempeh stb.), szójatúró és -joghurt, valamint szójaliszt és -szósz.

Felhasználják a szappangyártásban, a festékiparban, a kohászatban, kaucsuktermékek adalékaként, ezenkívül haszonállatok takarmányaként és a mezőgazdaságban zöldtrágya gyanánt. A szójabab nagy mennyiségben (40%) tartalmaz könnyen felszívódó fehérjét, továbbá értékes olajat, szénhidrátokat, élelmi rostot és számos más alapvető tápanyagot. Nem véletlenül nevezik "csodálatosnak" és "a szántóföld kincsének". Nem létezik másn övény a Földön, amely olyan gyorsan éa hatékonyan hasznosítaná a napfény energiáját, mint a szója: már 100 nappal az ültetést követően beérik, és készen ál a betakarításra. Szójabab vásárlásakor érdemes ügyelnünk a minőségre. A legbiztonságosabb, ha ökológiai termelésből származó, nem génmódosított terméket választunk.

FONTOS A MINŐSÉG

A hidegen sajtolt szójaolaj gazdag telítetlen zsírsavakban: linolsavban, linolénsavban, palmitinsavban és olajsavban. Található benne továbbá A- és E-vitamin, enzimek és más zsírkísérő anyagok. A szójaolaj 2 % lecitint tartalmaz - a növényi olajok közül al egtöbbet. Hevíteni nem szabad, mivel elveszíti értékes tápanyagait, ezért sütéshez nem használható. Ezzel szemben kiválóan alkalmazható saláták és szendvicskrémek készítéséhez.




GYÓGYÍTÓ HATÁS: A szójabab a benne lévő jelentős mennyiségű aminosavnak köszönhetően nélkülözhetetlen fehérje-forrás, különsen vegetáriánusok számára. Tehéntej-allergia esetén (csecsemőknél is) kiváló alternatívát nyújthat a szójatej, mely koleszterinszitn-csökkentő hatású értékes zsírsavakat tartalmaz. Az E-vitamin megköti a szabadgyököket, erősíti az immunrendszert.

ÖSSZETÉTEL

100 g szójabab (szárazanyag) átlagosan 33,7 g fehérjét, 18,1 g zsírt, 6,3 g szénhidrátot és 21,9 g rostot; ezenkívül 1750 mg káliumot, 550 mg foszfort, 201 mg kalciumot, 220 mg magnéziumot, 6,6 mg vasat, 0,06 mg szelént, több mint 2 mg B-vitamint, 1,5 mg E-vitamint, valamint némi egyéb tápanyagot tartalmaz.


Megjegyzések

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

111

lap tetejére

222

lap tetejére

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

CITROMFŰ TEA

HÁZI KENDER - Cannabis sativa

FEKETE KÖMÉNY - Nigella sativa

GYÓGYÍTÓ VIRÁGOK