KÁVÉ

Hatása bizonyított fáradtság, alacsony vérnyomás, energiahiány, a teljesítőképesség csökkenése és koncentrációs zavarok esetén.


A kávécserje a buzérfélék családjába tartozó fa, vadon teremve akár a 10 méteres magasságot is elérheti, az ültetvényeken azonban cserjemagasságúra metszik vissza, hogy ezzel megkönnyítsék a termés begyűjtését. A kávécserje Etiópiából származik, ahol már az i.e. 1. évezredben felhasználták a természetben előforduló növény magját. Az arab országokban akkor terjedt el a kávé, amikor a magokat pörkölni kezdték, és csak ezután készítették belőlük főzetet. Isztambulban az első kávézó 1554-ben nyílt meg, míg Európában, ezenbelül is Párizsban 1671-ben.

A kávéfogyasztás Magyarországon már a török hódoltság alatt, a 16. században megjelent. A kávé napjainkban az egyik legkedveltebb ital. A legtöbb kávét Skandináviában fogyasztják - egy lakóra számítva évente akár 12-13 kg kávé is elfogy, miközben a magyarok átlagosan 1,9-2,2 kg kávét isznak meg egy évben, vagyis hozzávetőlegesen naponta egy -két csészével. A kávészemek kb. 1,5 % koffeint tartalmaznak, aminek köszönhetően a belőlük készült ital frissít, és javítja az emésztést.

PÖRKÖLÉS

A kávészemek pörkölésének módja meghatározza a kávé ízét és az egészségre gyakorolt hatását.
A pörkölésnek három fokozata létezik: a világos, a közepes és a sötét. A pörkölés kémiai folyamatok sorát indítja el. Közülük az egyik a karamellizáció, melynek köszönhetően a kávészemek barna színt nyernek. A legerősebb pörkölésnek alávetett kávé tartalmazza a legkevesebb koffeint.





Gyógyító hatás: A kávészemek legfőbb aktív hatóanyagát, a koffeint a serkentőszerek közé sorolják. Stimulálja a központi idegrendszert és az agykérget, javítja a rövid távú memóriát, továbbá tágítja a vérereket. A mértékletes mennyiségben fogyasztott kávé fejfájás, fáradtság és koncentrációcsökkenés esetén nyújthat segítséget. A kávéfőzet a gyomorsavtermelést is serkenti, valamint javítja a bélmozgást, ezért gyakran fogyasztják emésztési zavarok esetén. A túlzott mennyiségű kávéivás azonban gyomorsavtúltengéshez vezethet. A kávé gyorsítja az anyagcserét, így hozzájárul a fogyáshoz.

HATÓANYAGOK

A kávé elsősorban a benne található koffeinnek köszönheti jótékony hatását. Emellett több mint 900 egyéb vegyületet tartalmaz, többek között illóolajokat, polifenolokat, diterpéneket, trigonellint. A pörkölés során a trigonellin értékes B3-vitaminná alakul át. Ezenkívül szintén lényeges egészségmegőrző szerepet töltenek be a kávéban lévő antioxidánsok.

Bőséges étkezés utáni kávé

Egy-egy kiadós étkezést követően hasznos a kávéfogyasztás. Klorogénsav-tartalmának köszönhetően a kávé ugyanis elősegíti az emésztőnedvek termelését, serkenti a belek működését, vagyis kiváló hatást gyakorol az emésztésre. Mindezeken kívül az evés után kialakuló fáradtságérzetet is hatékonyan csökkenti.


Az elalvást segítő kávé

ellentmondásosan hangzik, de van, akinél a kávé elősegítheti a gyorsabb elalvást. Ez főként az alacsony vérnyomású emberekre igaz, akik esténként fáradtnak érzik ugyan magukat, de képtelenek elaludni. Gyógyír lehet ilyen esetekben a kávé, hiszen enyhén megemeli a vérnyomást, szabályozza a vérkeringést, és ennek következtében megkönnyítheti az elalvást. A kávét azonban mindig mértékletesen fogyasszuk, és ne igyunk mellette más koffeintartalmú italt (erős tea, kóla, energiaitalok). A túlzott koffeinfogyasztás nyugtalansághoz, idegességhez vezet, valamint fokozza a fejfájást.

FELHASZNÁLÁS


Feketekávé migrén ellen
  • 1 csésze erős feketekávé
  • fél citrom leve
  • ízlés szerinti mennyiségű cukor
A frissen főtt kávéhoz adjuk hozzá fél citrom levét, majd az italt édesítsük tetszés szerint. Gyors és hatékony segítséget nyújt migrén, valamint más típusú fejfájás esetén is. 24 órán belül azonban nem szabad négy csészénél többet inni belőle. fogyasztása szintén nem javasolt emésztőrendszeri betegségben szenvedők számára.


Narancsos kávé alkoholmérgezés után
  • 1,5 dl erős, forró kávé
  • 1 dl friss narancslé
  • ízlés szerint szőlőcukor vagy méz
Keverjük el a kávét a narancslével, majd ízlés szerint édesítsük szőlőcukorral vagy mézzel. Forrón fogyasszuk.


Mézes-rumos kávé megfázás ellen
  • 1,5 dl erős, forró kávé, lehetőleg kávéfőzőben elkészítve
  • 0,5-0,75 dl meleg tej
  • 2-3 kávéskanál méz egy kevés rum
A tejet öntsük hozzá a kávéhoz, majd ízesítsük mézzel. Végül adjuk hozzá a rumot, óvatosan, nehogy a tej összefusson. Fogyasszuk kis kortyokban. Az ital felmelegíti a testet, és enyhíti am egfázás tüneteit.

ÉRDEMES TUDNI

A kávé hatóanyagai csökkenthetik a szem körüli ráncokat is: egy felvert tojásfehérjét keverjünk el kb. 30 g kávézaccal. A masszát vigyük fel a szemünk köré, és hagyjuk a bőrön kb. 20 percig. Miután a pakolást lemostuk, paskoljuk a bőrünkbe egy kevés zsíros krémet.


Megjegyzések

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

111

lap tetejére

222

lap tetejére

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

CITROMFŰ TEA

HÁZI KENDER - Cannabis sativa

SZEDERLEVÉL TEA

GYÓGYÍTÓ VIRÁGOK